Cererea pentru cazare nu este niciodată liniară. Aceasta fluctuează pe tot parcursul anului, de la un an la altul, în funcție de foarte mulți factori precum sezon sau extrasezon, sărbători, evenimente locale etc. Pentru a putea avea un profit cât mai mare este necesar să stabiliți prețuri dinamice. Atunci când aveți o strategie bine implementată când vine vorba de prețuri, vă poate crește gradul de ocupare.
Cum să stabiliți prețurile în funcție de sezon
1. Stabilirea prețurilor în funcție de sezon se poate face conform unor răspunsuri după cum urmează:
-
Care sunt perioadele de vârf?
Analizați piața și observați lunile în care cererea este mai mare (exemplu: lunile de vară corespund stațiunilor de pe litoral și iarna zonelor montane). -
Care este perioada de extrasezon?
Identificați perioadele unde cererea este scăzută și încercați să vă gândiți la câteva strategii pentru a atrage mai mulți turiști (exemplu: reduceri, oferte speciale sau pachete promoționale). Despre aceste oferte speciale și pachete promoționale discutăm chiar în următorul subcapitol. -
Există evenimente locale?
Dacă în zona unde se află proprietatea există evenimente locale (festivaluri, târguri, competiții sportive etc.), unde știți că vine multă lume pentru acel eveniment, atunci trebuie să profitați puțin de acest lucru.
2. Stabiliți un preț de bază
În urma răspunsurilor la întrebările anterioare, luați în considerare un preț de bază. Putem să îl denumim și preț mediu, pe care îl veți ajusta în funcție de perioade. Cum faceți acest lucru?
În urma răspunsurilor la întrebările anterioare, luați în considerare un preț de bază. Putem să îl denumim și preț mediu, pe care îl veți ajusta în funcție de perioade. Cum faceți acest lucru?
- Analizați prețurile competitorilor;
- Evaluați costurile fixe și variabile, în felul acesta puteți stabili un preț corect care acoperă cheltuielile și vă aduce și profit. (Discutăm mai multe despre ce sunt costurile fixe și variabile în Capitolul 7a).
3. Ajustați prețurile pentru perioadele de vârf
În perioadele de vârf, unde cererea este destul de ridicată, precum sărbătorile legale, sărbătorile de iarnă, vacanțele de vară etc., puteți crește tarifele cu 20-50% față de tariful de bază stabilit. De asemenea, o durată de minim 3 nopți pentru perioadele de vârf nu sună rău.
În perioadele de vârf, unde cererea este destul de ridicată, precum sărbătorile legale, sărbătorile de iarnă, vacanțele de vară etc., puteți crește tarifele cu 20-50% față de tariful de bază stabilit. De asemenea, o durată de minim 3 nopți pentru perioadele de vârf nu sună rău.
4. Oferiți reduceri în extrasezon
- Tarife scăzute: Prețuri reduse cu 10-30% în extrasezon pentru a atrage mai mulți turiști.
- Sejururi mai lungi: Reduceri pentru rezervările de peste 7 nopți.
Nu vă faceți griji, așa cum am menționat și mai sus, o să abordăm mai mult acest capitol legat de oferte.
Strategii mai avansate pentru stabilirea prețurilor
1. Diferența dintre cursul săptămânii și weekend
Am observat în foarte multe cazuri, probabil din considerente știute de către proprietari, faptul că pe întreaga perioadă a sezonului este același preț. Strategia propusă de noi este următoarea:
Am observat în foarte multe cazuri, probabil din considerente știute de către proprietari, faptul că pe întreaga perioadă a sezonului este același preț. Strategia propusă de noi este următoarea:
- Creșteți tarifele în weekend, când cererea este mai mare (sunt multe persoane care pleacă în weekend într-o mini-vacanță);
- Oferiți reduceri pentru zilele de luni până joi, în special în extrasezon.
2. Prețuri speciale pentru evenimente speciale
Probabil am mai spus și cu siguranță o repetăm în acest ghid: NU exagerați cu prețurile! Avem un articol special dedicat pentru prețurile exagerate.
Dacă în apropierea proprietății are loc un eveniment special, ajustați prețurile astfel încât să reflecte creșterea cererii.
3. Segmentarea turiștilor
Puteți avea tarife personalizate pentru diferite tipuri de turiști:
- Familii: Oferte pentru grupuri mari;
- Călătorii de afaceri: Tarife speciale pentru rezervările de luni până joi;
- Cupluri: Reduceri la pachetele romantice în extrasezon.
- etc.
Greșeli frecvente
-
Prețuri statice
Prețurile fixe pe tot parcursul anului ignoră orice fluctuație și pot duce la pierderi financiare. -
Creșteri exagerate ale prețurilor
Prețurile mult prea mari în perioadele de vârf cu siguranță descurajează oaspeții și vă pot afecta reputația pe termen lung. -
Lipsa reducerilor în extrasezon
Refuzul de a modifica prețurile când cererea este foarte scăzută poate duce la un grad de ocupare foarte mic. -
Neglijarea pieței
Piața este schimbătoare și poate varia rapid, iar lipsa modificărilor constante în funcție de cerere vă poate aduce un mare dezavantaj în fața competitorilor.
Exemplu practic
Un proprietar din Poiana Brașov a observat că în lunile de iarnă, în special de sărbători și Anul Nou, cererea pentru apartamentele de închiriat este foarte mare. Acesta a decis să crească tarifele cu 30% în această perioadă și să introducă rezervări de minim 3 nopți. În schimb, în lunile de extrasezon, proprietarul a oferit reduceri de 20-25% și pachete care includeau cazare + excursii locale. În felul acesta, proprietarul a reușit să aibă un grad de ocupare de peste 70% pe tot parcursul anului.
Concluzie
Este foarte ușoară stabilirea prețurilor după vecini, dar este foarte greu să ne uităm la ce avem și să hotărâm prețurile reale pe care le putem oferi. După ce înțelegeți puțin piața și începeți să ajustați prețurile și să le monitorizați constant cererea, veți putea transforma aceste schimbări ale pieței într-un avantaj competitiv.
Citat
„În fiecare sezon există o oportunitate de a maximiza valoarea.” - anonim